Η επανεκκίνηση του πολιτισμού σημαίνει “Επίδαυρος” και ουσιαστικά ξεκινάει με την ανακοίνωση του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, που φέτος επέλεξε να επενδύσει στην εξωστρέφεια μέσα από διεθνείς συμπαραγωγές, αλλά και στη στήριξη της εγχώριας δραματουργίας.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, οι εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν από την Πειραιώς 260 την 1η Ιουνίου και θα διαρκέσουν ως τις 10 Οκτωβρίου, τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Οιδίποδας στην Επίδαυρο
«Είναι η δεύτερη χρονιά που καταστρώνουμε πολλαπλά σχέδια διάσωσης των εκδηλώσεών μας… Στόχος μας είναι να καταφέρουμε να υλοποιήσουμε τον σχεδιασμό μας, προσφέροντάς τον στο κοινό είτε με φυσική παρουσία είτε, αν χρειαστεί, διαδικτυακά. Με τις επιφυλάξεις που μας γεννά η συνθήκη, αλλά ταυτόχρονα με αμέριστη προσήλωση στην αποστολή μας, αλλάζουμε σχήμα στο Φεστιβάλ, ούτως ώστε να μας χωρέσει όλους και όλες. Με όλες τις παραγωγές που πέρυσι ματαιώθηκαν και μεταφέρθηκαν για φέτος. Όλες τις νέες δράσεις και τα σχέδια που με φροντίδα και ενθουσιασμό ετοιμάζαμε τόσον καιρό», δήλωσε η καλλιτεχνική διευθύντρια του φεστιβάλ.
Από τις 80 παραγωγές που περιλαμβάνει το πρόγραμμα (οι ελληνικές παραγωγές ξεπερνούν τις 50, ενώ οι παραγωγές από το εξωτερικό είναι περίπου 30) ξεχωρίζει αναμφίβολα η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Τόμας Οστερμάγιερ στο αρχαίο δράμα, που θα δούμε τον Σεπτέμβριο στην Επίδαυρο. Η παράστασή του «ödipus/οιδίποδας» επαναδιαπραγματεύεται συστατικά μέσα από την οπτική της συγγραφέως Maja Zade τον μύθο του «Οιδίποδα Τύραννου» στο σήμερα. Ο αγαπημένος, όμως, σκηνοθέτης του ευρωπαϊκού θεάτρου θα παρουσιάσει και στην Πειραιώς άλλη μία δική του σκηνοθεσία του, το «History of Violence/Ιστορία της βίας».
Ακόμα ένας σημαντικός δημιουργός, ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι θα παρουσιάσει την πρωτότυπη «Οδύσσειά» του, ενώ θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε και τη θεατρική εκδοχή του «Pieces of a Woman» του Ούγγρου σκηνοθέτη Κορνέλ Μουντρούτσο -η ταινία με πρωταγωνίστρια τη Βανέσα Κίρμπι συμμετείχε στο Φεστιβάλ Βενετίας, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές.
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι δέκα συμπαραγωγές, που θα γίνουν σε συνεργασία με κορυφαίους πολιτιστικούς οργανισμούς από τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Πολωνία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά, επενδύοντας στον διάλογο.
H Πειραιώς 260 θα δώσει το εναρκτήριο λάκτισμα του Φεστιβάλ με την παράσταση του Πρόδρομου Τσινικόρη «Somewhere beyond the cherry trees», που βασίζεται στον «Βυσσινόκηπο» του Τσέχοφ. Τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα φιλοξενήσει κυρίως ελληνικές παραγωγές, μεταξύ των οποίων το «Δάσος», σε σκηνοθεσία της Σοφίας Μαραθάκη, που πραγματεύται πώς η «ειρηνική» συνύπαρξη του ανθρώπου με τη φύση εξελίσσεται σε μια από τις ουτοπίες του 21ου αιώνα, ενώ τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο θα ακολουθήσουν οι ξένες.
Ο «Κύκλος 1821» που είναι αφιερωμένος στα 200 χρόνια από την Επανάσταση, περιλαμβάνει την παράσταση του Ανέστη Αζά, που σχολιάζει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις μέσα από την καυστική «Δημοκρατία» του Μπακλαβά, το «Εθνικό ντεφιλέ» του Παντελή Φλατσούση, την παράσταση «Age of Crime» της χορογράφου Λενιώς Κακλέα, ενώ ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου παρουσιάζει την «Εσμέ», ένα ξεχασμένο δραματικό ειδύλλιο του Σπυρίδωνα Περεσιάδη, σε σκηνοθεσία της Μαρίνας Βρόντη.
Φεστιβάλ Επιδαύρου
Στο Φεστιβάλ Επίδαυρο, που θα κάνει πρεμιέρα στις 25 Ιουνίου -με τη μια από τις δύο καλοκαιρινές παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου, τους «Ιππής» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Ρήγου-, κατεβαίνουν 10 συνολικά παραγωγές γνωστών σκηνοθετών, όπως είναι οι Βασίλης Παπαβασιλείου, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Γιάννης Κακλέας, η Νικαίτη Κοντούρη κ.ά.
Στη Μικρή Επίδαυρο θα δούμε σύγχρονα νεοελληνικά έργα, που συνδέουν τους μύθους του αρχαίου δράματος με τη σημερινή πραγματικότητα σε σκηνοθεσίες της Ελένης Σκότη, του Γιώργου Σκεύα, του Γιάννη Καλαβριανού και του Γιάννου Περλέγκα, αλλά και δύο μουσικές βραδιές.
Μια καινοτομία του φετινού φεστιβάλ είναι η χρήση και η αξιοποίηση νέων χώρων, όπου θα παρουσιαστούν εκδηλώσεις όπως «Τα τραγούδια της Σωτηρίας» της Χριστίνας Μαξούρη (αφιέρωμα στη Σωτηρία Μπέλλου) και το «Το τραγούδι σαν άλλη πνοή από τη Δύση στην Ανατολή» του μονωδού βαρύτονου Δημήτρη Τηλιακού, αλλά και η παιδική παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει» του βραβευμενου με Νόμπελ Λουίς Σεπούλβεδα, που έφυγε από τη ζωή τον προηγούμενο χρόνο λόγω κορωνοϊού.
Στην Πειραιώς 260, κάποιες από τις παραστάσεις που θα πραγματοποιηθούν ανήκουν στον νέο κύκλο με τίτλο «Layers of street», που είναι αφιερωμένος στη χιπ χοπ. Θα δούμε επίσης έναν κύκλο τζαζ μουσικής και ένα διήμερο ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής σε συνεργασία με το CTM Festival και το Ινστιτούτο Γκαίτε, ενώ για πρώτη φορά στη χώρα μας έρχεται η βραβευμένη με Όσκαρ συνθέτρια Χίλντουρ Γκουδναντόττιρ με το πρότζεκτ «Chernobyl».
Ηρώδειο
Η μουσική θα κατακλύσει και το Ηρώδειο, όπου οι φαν της κλασικής θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν μεταξύ άλλων τον διάσημο μαέστρο Ζούμπιν Μέτα, με την Ορχήστρα Maggio Musicale της Φλωρεντίας και τον πασίγνωστο βιολιστή Πίνχας Ζούκερμαν σε ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στη μουσική του Γιοχάννες Μπραμς.
Δεξιοτέχνες από τον χώρο της τζαζ και της σύγχρονης μουσικής θα δώσουν επίσης το παρών, ενώ από τις ελληνικές συμμετοχές ξεχωρίζει το αφιέρωμα στην αγαπημένη μας Λιλιπούπολη, καθώς και η εμφάνιση της Ελευθερίας Αρβανιτάκη με την Καμεράτα–Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής, του Παύλου Παυλίδη με τον The Boy και της Λένας Πλάτωνος. Σταθερές παραμένουν οι συνεργασίες του Φεστιβάλ με την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η οποία θα εμφανιστεί υπό την μπαγκέτα του καινούργιου της καλλιτεχνικού διευθυντή, Λουκά Καρυτινού. Επίσης, η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ θα εμφανιστεί με τον νέο της διευθυντή, Γιώργο Πέτρου.
Και ο χορός δίνει δυναμικά το στίγμα του με τους Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Ίρις Καραγιάν, Σοφία Μαυραγάνη, κι όμΩς κινείται, ΙΜΑ-Άντι Τζούμα, Μαρία Κολιοπούλου, Εύα Γεωργιτσοπούλου.
Για την ενημέρωση του κοινού αλλά και την επικοινωνία καλλιτεχνών και θεατών, φέτος θα γίνονται pre-show talks, όπου θεατρολόγοι και ειδικοί του χορού θα μάς εισάγουν στο πνεύμα της παράστασης, αλλά και post-show talks στα πλαίσια των οποίων θα διεξάγονται συζητήσεις με σκηνοθέτες, χορογράφους και συντελεστές των παραστάσεων της Πειραιώς 260.
Να σημειώσουμε, τέλος, πως όλες οι διεθνείς παραγωγές θεάτρου θα έχουν ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους και οι παραστάσεις στην ελληνική γλώσσα θα έχουν αγγλικούς και ελληνικούς υπέρτιτλους στην πρεμιέρα, για άτομα με προβλήματα ακοής.