e-neaionia

Γιορτή της Μητέρας στην πόλη, που την τιμά με το επιβλητικό Άγαλμα της Μητέρας

Η Νέα Ιωνία, έχει κάθε λόγο να περηφανεύεται για τη ξεχωριστή σχέση της με την Μητέρα: της έχει αφιερώσει μία όμορφη πλατεία που ξεκινά από τη συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου και Ρίμινι και αιτία για το όνομά της στάθηκε το ομώνυμο Άγαλμα της Μητέρας.

Η πλατεία της Μητέρας, στη Νέα Ιωνία, είναι το πρώτο κατ’ ουσίαν ηρώο που απόκτησε η προσφυγούπολη των ξεριζωμένων της Μικράς Ασίας και διαμορφώθηκε για το σκοπό αυτό στις αρχές της δεκαετίας του ΄50.

Το 1954 τοποθετήθηκε εκεί το άγαλμα της «Ελληνίδας Μάνας», του γλύπτη Δημήτρη Φερεντίνου, του καλλιτέχνη που μερίμνησε για να αποκτήσει η Ελλάδα το πρώτο χυτήριο έργων Τέχνης .

Το επιβλητικό Άγαλμα της Μητέρας στη Νέα Ιωνία

Ένα χρόνο πριν ο Φερεντίνος, που τότε διέπρεπε με τις καλλιτεχνικές δημιουργίες του σε Ελλάδα και Ευρώπη, κέρδισε το 1ο βραβείο στο διαγωνισμό για τις μαρμάρινες συνθέσεις και τις αναμνηστικές πλάκες στα Ηρώα πεσόντων του Δήμου Νέας Ιωνίας.

Τι συμβολίζει το Άγαλμα της Μητέρας στη Νέα Ιωνία

Αμέσως μετά, φιλοτέχνησε και το Άγαλμα της Μάνας, τα αποκαλυπτήρια του οποίου έγιναν στην Εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου του 1954 από τον Δήμαρχο Νέας Ιωνίας Κυριάκο Κιοφτερτζή.

Φωτογραφία από τα εγκαίνια στο Άγαλμα της Μητέρας (Αρχείο Λουκά Χριστοδούλου)

Εξ αρχής εντύπωση προκάλεσε το ύψος του αγάλματος, που φτάνει τα 3 μέτρα και είναι δηλωτικό της επιβλητικής παρουσίας και του δυσθεώρητου αναστήματος της Μητέρας.

Το άγαλμα, αναπαριστά μια γυναίκα της οποίας το αριστερό χέρι ακουμπάει σε ένα βιβλίο ιστορίας, το οποίο βρίσκεται στερεωμένο σε μία ανάγλυφη στήλη που αναπαριστά ένα τουφέκι και ένα κράνος. Με αυτόν τον τρόπο ο γνωστός γλύπτης απεικόνισε την πλούσια ιστορία του Ελληνισμού, που γράφτηκε με αγώνες και θυσίες αλλά συνάμα και την σπουδή, που χρειάζεται για να μεταλαμπαδεύσει κάθε Μάνα τα ιδεώδη της Πατρίδας και του Έθνους στα παιδιά της .

Σήμερα το Άγαλμα της Μητέρας πλαισιώθηκε έτσι που να θυμίζει σε όλους τα 100 χρόνια που πέρασαν από τη Μικρασιατική Καταστροφή και τον τρόπο που οι Πρόσφυγες κατάφεραν να ξαναστήσουν τις ζωές του στη Νέα Ιωνία και να δημιουργήσουν ένα σύγχρονο εμπορικό θαύμα με την ταπητουργία, την κλωστοϋφαντουργία και την εργατικότητά τους.