“Ρε τι ζούμε” – Η προφητική ανάρτηση για την τραγωδία στα Τέμπη και η εθνική σκουριά

Η Ελλάδα ξύπνησε παγωμένη σήμερα, πρώτη μέρα της Άνοιξης του 2023. Οι εικόνες από το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη συγκλονίζουν και συνάμα ακουμπούν τους μύχιους φόβους όλων μας. Στη θέση αυτών των ανθρώπων, που βίωσαν τον τρόμο, τον πόνο ή και τον θάνατο θα μπορούσε να βρίσκεται ο καθένας από μας.

Θα μπορούσαμε να ταξιδεύουμε με ένα τρένο, που φτάνει στον προορισμό του (όταν φτάνει) χωρίς σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης. Στα τυφλά. Όπως θα μπορούσαμε αντίστοιχα να έχουμε εγκλωβιστεί στη φονική πυρκαγιά στο Μάτι μερικά χρόνια πριν. Να μας στέλνουν στο θάνατο, πιστεύοντας πως μας οδηγούν στη σωτηρία.

Tο ζήτημα δεν είναι καν η κομματική ταυτότητα της Κεντρικής διοίκησης. Είναι μάλλον ο τρόπος που συνηθίσαμε να ζούμε σε μία χώρα, που δεν …εκτροχιάζεται από τύχη. Κι όταν αυτό συμβεί, όταν εκτροχιαστεί δηλαδή η καθημερινότητά μας, σκαλίζουμε την επιφάνεια και καταλαβαίνουμε ότι η εθνική μας σκουριά βρίσκεται εκεί. Άθικτη, πρόχειρα μπογιατισμένη ίσως για να μοιάζουμε σύγχρονη γωνιά του πλανήτη, με τεχνολογικό λούστρο και πολιτιστικό υπόβαθρο.

“Ρε τι ζούμε” η προφητική ανάρτηση για την τραγωδία στα Τέμπη

Λίγες ώρες πριν συμβεί το μοιραίο συμβάν ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης ΟΣΕ (ΠΕΠΕ) έγραψε σε ανάρτησή του στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης «Μπορεί κάποιος να μας πει που είναι και που λειτουργεί η σηματοδότηση & τηλεδιοίκηση στη βόρεια Ελλάδα; Προς Δράμα δεν υπάρχει, μετά το ΠΛΑΤΥ προς Φλώρινα μονή γραμμή, ενώ προς Αθήνα όλα σβηστά, μετά το τχ1 κόκκινο, σε λειτουργία η Σίνδος, η γραμμή προς Στρυμώνα …ζούγκλα. Ρε τι ζούμε;»

Eργαζόμενοι και στελέχη στο σύστημα διαχείρισης των τρένων είχαν προειδοποιήσει για τη σημερινή τραγωδία, γνωρίζοντας ότι τα σύγχρονα συστήματα ψηφιακής εποπτείας και πλοήγησης, που υποχρεωτικά διαθέτουν τέτοιες γραμμές, στην Ελλάδα υπολειτουργούν.

Μάλιστα, το σύστημα που καθορίζει τις ασφαλείς διαδρομές σε όλα τα τρένα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το ETCS ( European Train Control System) στην Ελλάδα υπολειτουργεί εν γνώση όλων των συναρμοδίων ή κατά καιρούς δεν χρησιμοποιείται καν. Είναι όμως ένα σύγχρονο τηλεσύστημα με ασφαλιστικές δικλείδες που παρακάμπτουν το τυχόν ανθρώπινο λάθος και λειτουργούν με φωτοσήματα και τηλεδιοίκηση,

Η ύπαρξη και η ορθή λειτουργία του ETCS, επιβάλλεται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για σωστή και ασφαλή λειτουργία των σιδηροδρόμων στις χώρες της ΕΕ..

Δείτε το βίντεο για το πως δουλεύουν και εποπτεύονται τα τρένα στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Η παραίτηση του αρμόδιου Υπουργού

Την παραίτησή του ως πράξη συνείδησης και ανάληψης πολιτικών ευθυνών υπέβαλλε ο αρμόδιος Υπουργός Κώστας Καραμανλής.

Η δήλωση του Κώστα Καραμανλή, νωρίς το μεσημέρι είχε ως εξής:
«Μόλις τώρα γύρισα από το σημείο της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Ο πόνος είναι ανείπωτος.

Είναι γεγονός ότι παραλάβαμε τον ελληνικό σιδηρόδρομο σε κατάσταση που δεν ταιριάζει στον 21ο αιώνα. Σε αυτά τα 3,5 χρόνια, κάναμε κάθε προσπάθεια για να βελτιώσουμε αυτή την πραγματικότητα. Δυστυχώς, οι προσπάθειες αυτές δεν ήταν αρκετές για να αποτρέψουν ένα τέτοιο δυστύχημα. Κι αυτό είναι πολύ βαρύ για όλους μας και για εμένα προσωπικά.

Όταν συμβαίνει κάτι τόσο τραγικό, δεν είναι δυνατόν να συνεχίζουμε σαν να μην συνέβη. Είμαι λίγα χρόνια στην πολιτική, αλλά θεωρώ απαραίτητο στοιχείο της Δημοκρατίας μας οι πολίτες της χώρας μας να εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα. Αυτό λέγεται πολιτική ευθύνη.

Γι’ αυτόν το λόγο, δηλώνω την παραίτησή μου από τη θέση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Είναι αυτό που νιώθω καθήκον μου να πράξω ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού στη μνήμη των ανθρώπων που έφυγαν τόσο άδικα και αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα διαχρονικά λάθη του ελληνικού κράτους και του πολιτικού συστήματος.

ΕΡΤ: Εθνική τραγωδία με 40 νεκρούς και 130 τραυματίες

Στο μεταξύ, σε εθνική τραγωδία εξελίσσεται η φονική σύγκρουση επιβατικής αμαξοστοιχίας με εμπορευματική αργά χθες το βράδυ στην περιοχή Ευαγγελισμός, κοντά στα Τέμπη. Ο επιβεβαιωμένος αριθμός των νεκρών ανέρχεται σε 40, ενώ εκτιμάται ότι θα ανέβει κι άλλο. Επτά εκ των θυμάτων εντοπίστηκαν απανθρακωμένοι. Περίπου 130 είναι οι τραυματίες, εκ των οποίων οι 66 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία της Λάρισας, της Κατερίνης και της Θεσσαλονίκης.

Ανάμεσα στους νεκρούς είναι πολλά νέα παιδιά, φοιτητές που γύριζαν από τη Λάρισα και την Αθήνα στο Πανεπιστήμιό τους στη Θεσσαλονίκη. Νεκροί είναι επίσης και εννέα εργαζόμενοι του ΟΣΕ. Αυτό που προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία για αύξηση των νεκρών είναι ότι όλα τα θύματα ανασύρθηκαν από το τρίτο βαγόνι, ενώ η έρευνα στο πρώτο και το δεύτερο βαγόνι δεν είχε ξεκινήσει μέχρι τις 09:00 το πρωί.

Την ώρα της σύγκρουσης στην επιβατική αμαξοστοιχία, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, επέβαιναν 352 άνθρωποι, εκ ων οποίων οι 342 ήταν επιβάτες και οι 10 εργαζόμενοι. Δύο άτομα προσωπικό βρίσκονταν στην εμπορική αμαξοστοιχία.

Η σύγκρουση έγινε υπό συνθήκες που διερευνώνται, ωστόσο αυτό που φαίνεται πως έγινε είναι ότι οι δυο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν, μετά τον σταθμό της Λάρισας, να κινούνται στην ίδια γραμμή, καταλήγοντας να συγκρουστούν μετωπικά.

Συγκεκριμένα, άνθρωποι του ΟΣΕ αναφέρουν ότι δεν λειτουργεί εδώ και καιρό το ηλεκτρονικό σύστημα, γίνεται δηλαδή χειροκίνητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, σημειώθηκε βλάβη σε στύλο της ΔΕΗ στο Παλαιοφάσαρλο και έτσι καθοδηγήθηκε η αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας.

Επανήλθε στη γραμμή της ανόδου και λίγο μετά τη Λάρισα καθοδηγήθηκε ξανά στην γραμμή της καθόδου, όπου βρισκόταν η εμπορική αμαξοστοιχία, με αποτέλεσμα να συγκρουστούν. Αυτό που επίσης λένε οι άνθρωποι του ΟΣΕ είναι ότι δεν λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες εδώ και πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να πηγαίνουν στα τυφλά.

Τα τελευταία στοιχεία είναι από το αναλυτικό ρεπορτάζ της ΕΡΤ