Πρώτοι Χαιρετισμοί σε Εθνικό πένθος – Ο Ακάθιστος Ύμνος και η συγκινητική ιστορία του

Παρασκευή, 3 Μαρτίου του 2023! Η Ελλάδα θρηνεί τον άδικο χαμό δεκάδων ανθρώπων στα Τέμπη. Την ίδια στιγμή στις εκκλησιές ψάλλεται μια λυτρωτική μελωδία: ο Ακάθιστος Ύμνος.

Στις εκκλησιές της Νέας Ιωνίας, της Ελλάδας και όλης της Ορθοδοξίας απόψε ακούγονται οι Πρώτοι Χαιρετισμοί και ψάλλεται ο Ακάθιστος Ύμνος. Οι έρευνες δυσκολεύονται να εξηγήσουν –στους καιρούς της άκρατης αμφισβήτησης- πως τόσοι άνθρωποι θα αφήσουν κατά μέρος τις έγνοιες, για να ακούσουν με δέος το «Τῇ ὑπερμάχῷ στρατηγῷ τὰ νικητήρια». Με την ίδια θρησκευτική προσήλωση και κατάνυξη που το πράττει η Ορθοδοξία 1397 χρόνια!

Ο Ακάθιστος Ύμνος θεωρείται ένα από τα σημαντικότερα φιλολογικά μνημεία της Βυζαντινής Υμνογραφίας. Λέγεται πως δημιουργήθηκε το 626 μ.Χ. (ή έστω λίγο προγενέστερα, αλλά τότε καθιερώθηκε). Ήταν η περίοδος που η Κωνσταντινούπολη πολιορκήθηκε από τους Αβάρους.

Ο βασιλιάς Ηράκλειος απουσίαζε εκείνη την περίοδο στη Μικρά Ασία (πολεμούσε τους Πέρσες). Η Βασιλεύουσα βρέθηκε ευάλωτη και την υπεράσπισή της ανέλαβαν ο φρούραρχος Βώνος μαζί με τον Πατριάρχη Σέργιο.

Η πολιορκία της Βασιλεύουσας από τους Αβάρους  και ο Ακάθιστος Ύμνος
Η πολιορκία της Βασιλεύουσας από τους Αβάρους και ο Ακάθιστος Ύμνος

Σε μία προσπάθεια να ενθαρρύνει τους λιγοστούς στρατιώτες και τον λαό της Κωνσταντινούπολης, ο Πατριάρχης πήρε την εικόνα της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας και άρχισε να την περιφέρει στην Πόλη. Τα εχθρικά πλοία «σκοτείνιαζαν» ήδη τον ορίζοντα και ο αγώνας φαινόταν άνισος κι άδικος.

Τα γυναικόπαιδα της Πόλης έκλαιγαν μπροστά στην εικόνα και παρακαλούσαν για τη σωτηρία τους. Και τότε –όπως αναφέρει ο συναξαριστής- προκλήθηκε ξαφνικά ένας φοβερός ανεμοστρόβιλος, που δημιούργησε τρικυμία και κατέστρεψε τον εχθρικό στόλο. Όσοι από τους εχθρούς γλίτωσαν, τράπηκαν σε φυγή με τα λιγοστά πλοιάρια που τους απέμειναν.

Ο λαός πανηγυρίζοντας τη σωτηρία του, συγκεντρώθηκε στο Ναό της Παναγίας των Βλαχερνών και όλοι όρθιοι έψαλλαν τον από τότε λεγόμενο «Ακάθιστο Ύμνο» στην Παναγία, αποδίδοντας τα «νικητήρια» και την ευγνωμοσύνη τους στην «Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ».

Πιστοί ανάβουν κερί στους Χαιρετισμούς της Παναγίας
Πιστοί ανάβουν κερί στους Χαιρετισμούς της Παναγίας

Κάποιοι μελετητές υποστηρίζουν ότι ο ύμνος έπρεπε να προϋπήρχε στη λειτουργική πράξη, και να ψάλθηκε τότε «ὀρθοστάδην», από μεγίστη αφοσίωση για τον εγκωμιασμό της Θεοτόκου.

Ο ύμνος φέρεται σε όλη τη χειρόγραφη παράδοση ανώνυμος και ο Συναξαριστής, που τον συνδέει με το γεγονός της διάσωσης από την πολιορκία του 626, δεν κάνει λόγο ούτε για το χρόνο της σύνθεσης ούτε για τον ποιητή του.

Επικρατέστερη για χρόνια θεωρείτο η πιθανότητα να γράφτηκε από τον Ρωμανό τον Μελωδό ή κάποιον άγνωστο υμνωδό της σχολής του Ρωμανού, λόγω του ύφους και των εικονοπλαστικών στίχων, αλλά υπάρχουν κι άλλες εκδοχές.

Όπως και να ‘χει όμως, 1397 χρόνια μετά οι άνθρωποι στέκονται ακόμη με κατάνυξη στις εκκλησιές και τον ακούν. Ελπίζοντας πάντα στα “νικητήρια“. Και ζητώντας παρηγοριά από “Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ