Πάσχα 2023: Το βιβλίο παραμένει το καλύτερο δώρο ενώ οι νέες εκδόσεις πλουτίζουν τις προθήκες των βιβλιοπωλείων με όμορφες επιλογές. Διαλέξαμε και παρουσιάζουμε από τα οπισθόφυλλα των βιβλίων 5 νέους τίτλους που ήδη ξεχωρίζουν στη διεθνή και την ελληνική εκδοτική σοδειά.
Τελευταίο γράμμα απ’ τον Πόντο, του Ευστράτιου Βιληγέννη
Ο πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι ο παππούς Νικόλας, 84 ετών, αγρότης από τον Πόντο που όμως είχε στην κατοχή του βιβλία στη γαλλική και ρωσική γλώσσα, και μπορούσε να μιλάει και να γράφει με επιστημοσύνη. Ο εγγονός επισκέπτεται τον παππού του με αφορμή ένα μυστήριο γράμμα από τον Πόντο που έχει ως παραλήπτη τον παππού Νικόλα. Πριν από την ανάγνωση του γράμματος ο αφηγητής παππούς Νικόλας Γιαννουλίδης θα διηγηθεί στα εγγόνια του τα γεγονότα απ’ την αρχή.
Το ιστορικό πλαίσιο του μυθιστορήματος αφορά στους διωγμούς των Ελλήνων του Πόντου και των Αρμενίων από τους Τούρκους κατά τον 20ό αιώνα που ως στόχο είχαν την εκρίζωση και τον αφανισμό των πληθυσμών αυτών. Ο συγγραφέας επιτυγχάνει να αποδώσει με έναν γλαφυρό τρόπο και μια περίτεχνη πλοκή όλα όσα βίωσαν οι ήρωές του, ταυτόχρονα όμως, αποδίδει με ρεαλιστικό τρόπο –το μυθιστόρημα είναι βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα– την πραγματικότητα που βίωναν οι απλοί άνθρωποι ασχέτως εθνικότητας, Ρωμιοί, Τούρκοι και Αρμένιοι.
Οι αναγνώστες κατά τη διάρκεια της αφήγησης και ιδιαίτερα στο τέλος της ιστορίας συνειδητοποιούν ότι τέτοιου είδους ανθρώπινες τραγωδίες πλήττουν στο μέγιστο κυρίως τους απλούς πολίτες, οι οποίοι όπως έχει πολλές φορές αποδειχθεί τυχαίνει να συνδέονται φιλικά μεταξύ τους ασχέτως εθνικότητας. Το τέλος της ιστορίας μας αφήνει με μια έντονη αίσθηση ότι η ειρήνη υπάρχει μεταξύ των ανθρώπων, αλλά αφαιρείται βίαια λόγω συμφερόντων των ανωτέρων στην εξουσία.
“Σουσάμι Άνοιξε” του Γιάννη Φαρσάρη
Το Σουσάμι Άνοιξε είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για όποιον θέλει να πάρει στα χέρια του και να ρυθμίσει την τέχνη του (συνεπώς και τη ζωή του). Είναι ένα εγχειρίδιο-κλειδί αναφορικά με τη σωστή διοχέτευση της ευλογημένης δημιουργικότητας, αλλά με τον δημιουργό να κρατά χαμηλό προφίλ.
Ο Φαρσάρης προτείνει ευθαρσώς: «Ασχολήσου με τη δημιουργικότητα μέσα σου κι όχι με εσένα στον χώρο της δημιουργικότητας. Μην ξοδεύεσαι, μην αναλώνεσαι, μην εκτίθεσαι. Έχει χορτάσει ο κόσμος έπαρση και αυταρέσκεια. Μην προσπαθήσεις εσύ να αποδείξεις τίποτα, αν δεν μπορεί από μόνη της η δουλειά σου να το αποδείξει» (σελ. 61-71).
Η τέχνη οφείλει να ταξιδεύει ελεύθερη, αφού μάλιστα «είν΄ ένας τρόπος, όπως λέει ο Αμερικανός συγγραφέας Έλμπερτ Χάμπαρντ. Αν λοιπόν ψηφιοποιηθεί, αν ανέβει σε ένα pdf κάπου σε μια πλατφόρμα, τότε ξεκινά την περιπλάνησή της μέσα στον κόσμο μας» (σελ. 77). Ο συγγραφέας προτρέπει τον δημιουργό να βγάλει προς τα έξω το έργο του, να μαγέψει τους ανθρώπους και να τους κάνει να λατρέψουν τις ιδέες του (σελ. 245).
Χωρίς ασπίδα, της Μπάρμπαρα Κινγκσόλβερ
«Η πιο απλή λύση θα ήταν να το γκρεμίσουμε. Το σπίτι είναι ερείπιο»: με αυτά τα λόγια ενός εργολάβου ανοίγει η ιστορία και η Γουίλα Νοξ νιώθει τη γη να φεύγει κάτω από τα πόδια της, καθώς η μοναδική στέγη που έχει η οικογένειά της φαίνεται ότι είναι υπό κατάρρευση και τα απαραίτητα χρήματα για τη διάσωση του σπιτιού δεν υπάρχουν. Η ίδια έχει μόλις μείνει άνεργη, αφού το περιοδικό στο οποίο αρθρογραφούσε έκλεισε ξαφνικά, ενώ ο σύζυγός της, ο Γιάννος, αναγκάζεται να συμβιβαστεί με μία προσωρινή σύμβαση στο πανεπιστήμιο της Φιλαδέλφειας. Δεν έχουν, όμως, να σκεφτούν μόνο τον εαυτό τους, αλλά και όσους εξαρτώνται από αυτούς: τον άρρωστο και επιθετικό πατέρα του Γιάννου, την 26χρονη κόρη τους, μια μικροκαμωμένη αλλά γεμάτη δύναμη επαναστάτρια, τον γιο της Ζικ, η σύντροφος του οποίου αυτοκτονεί ξαφνικά και τον αφήνει μόνο του με ένα νεογέννητο.
Όλοι αυτοί θα βρεθούν κάτω από την ετοιμόρροπη στέγη του σπιτιού στο Βάινλαντ. Η μόνη τους σωτηρία είναι να καταφέρει η Γουίλα να αποδείξει ότι το σπίτι της έχει ιστορική αξία για την πόλη ώστε να λάβει τις επιχορηγήσεις που θα εξασφαλίσουν τη συντήρησή του. Με τη βοήθεια του ιστορικού της πόλης ανακαλύπτει ότι σε αυτό το σπίτι, πριν από περίπου 150 χρόνια, κατοικούσε ο 30χρονος καθηγητής Φυσικών Επιστημών Θάτσερ Γκρίνγουντ, ο οποίος αντιμετώπιζε τα δικά του προβλήματα.
Αυτές οι δύο παράλληλες ιστορίες που εκτυλίσσονται σε εναλλασσόμενα κεφάλαια, στον ίδιο χώρο, αλλά με απόσταση ενάμιση αιώνα κρύβουν ουσιαστικά πολλές ομοιότητες. Το σπίτι, έτερος πρωταγωνιστής του βιβλίου και κοινός παρονομαστής των δύο ιστοριών, καταρρέει και γύρω του φαίνεται και η κατάρρευση των κοινωνιών: ο λαϊκισμός και η απόπειρα χειραγώγησης του κόσμου από κυβερνώντες ή από μεγιστάνες που κυνηγούν την εξουσία, ο συντηρητισμός και η αδυναμία αποδοχής νέων καταστάσεων, η σταδιακή καταστροφή του περιβάλλοντος για την εξασφάλιση του κέρδους φαίνονται να είναι κοινά προβλήματα και στις δύο χρονικές περιόδους.
Επτά μείον ένα, του Arne Dahl
Ένα κυριακάτικο πρωινό του Οκτωβρίου ο αστυνομικός επιθεωρητής με ειδικές αρμοδιότητες Σάμουελ (Σαμ) Μπέργερ και οι συνάδελφοί του, η Ντεζιρέ Ρούσενκβιστ ή αλλιώς Ντίαρ από την ειδική αστυνομική δύναμη και ο Κριστόφερ Έκμαν, επισκέπτονται ένα αγροτόσπιτο στα περίχωρα του προαστίου Μέρστα της Στοκχόλμης βρισκόμενοι στα ίχνη ενός καθ’ έξη δολοφόνου.
Ο προϊστάμενος του Σαμ, αρχιεπιθεωρητής Άλαν Γκούντμουντσον, δεν χάνει ευκαιρία να μπαίνει τροχοπέδη στις έρευνες του Σαμ. Στην αναζήτηση των υπόπτων τον βοηθούν ο επικεφαλής του εγκληματολογικού Ρόμπιν και οι συνάδελφοί του, η Μάγια, η Σύλβια Άντερσον και ο Σαμίρ.
Η δεκαπεντάχρονη Έλεν Σάβινγκερ απήχθη έξω από το γυμνάσιό της στο Έστερμαλμ της Στοκχόλμης πριν από τρεις εβδομάδες. Αγνοούνται επίσης οι συνομήλικές της κοπέλες Γιόνα ‘Ερικσον και Γιούλια Άλμστρεμ. Όταν στις έρευνες εισέρχεται και η Μόλι Μπλουμ από την Υπηρεσία Ασφαλείας, ο Σαμ αναγκάζεται να φέρει στο φως βαθιά θαμμένους προσωπικούς δαίμονες, αν θέλει να αποκρυπτογραφήσει το ζοφερό προσωπικό μήνυμα του δολοφόνου, πριν όλα τελειώσουν.
Helck, της Nanao Nanaki
Το Helck είναι μια τρελή, απολαυστική περιπέτεια, που υπόσχεται να σας κάνει φανατικό οπαδό. Αυτό το manga αποτελεί μια από τις καλύτερες ιστορίες που θα διαβάσετε ποτέ, ένα μείγμα καλογραμμένου σεναρίου, σωστών δόσεων κωμωδίας και φαντασίας στο έπακρο.
Ο Helck είναι μορφή. Αν και άνθρωπος, άρα φυσικός εχθρός των δαιμόνων, καταφέρνει να κερδίσει το κοινό με τη δύναμη και τη γοητεία του. Με υπεράνθρωπη δύναμη και απόλυτα πεπεισμένος ότι οι άνθρωποι είναι ο εχθρός, ευγενέστατος, έξυπνος αλλά και συχνά ανέμελος.