Εγκρίθηκε η πολεοδομική μελέτη του Δήμου Χαλανδρίου για ένταξη στο Σχέδιο Πόλης τής περιοχής Ζώνη Δουκίσσης Πλακεντίας-Πεύκο Πολίτη.
Πρόκειται για μια έκταση 1.300 στρεμμάτων, η οποία με Προεδρικό Διάταγμα του 1971 είχε μείνει εκτός Σχεδίου και ο Δήμος για τέσσερις δεκαετίες προσπαθούσε να την εντάξει, καθώς η πρώτη απόπειρα σύνταξης και κατάθεσης τέτοιας μελέτης είχε γίνει πριν από 36 χρόνια.
Όπως ανακοίνωσε η δημοτική Αρχή, το μόνο που αλλάζει στην Πολεοδομική Μελέτη αφορά στην ιδιοκτησία κολεγίου που υπάρχει μέσα σε αυτή την έκταση και η οποία εξαιρείται.
Για μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία έκανε λόγο στις δηλώσεις του ο δήμαρχος Χαλανδρίου, Σίμος Ρούσσος, ο οποίος, μεταξύ άλλων, τόνισε:
«Η σημερινή διοίκηση κατέβαλε από το 2014, συστηματική, επίπονη και επίμονη προσπάθεια για την ολοκλήρωση της πολεοδομικής μελέτης της εκτός Σχεδίου περιοχής. Κατάφερε, προωθώντας την κατάργηση της λ. Ελευθέρας Πεντέλης, που αποτελούσε το πάγιο πρόσκομμα στην ολοκλήρωση της μελέτης, να εκπονήσει τη μελέτη το 2018 και να την καταθέσει στην αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Αττικής».
Ο κ. Ρούσσος ευχαρίστησε τους συνεργάτες του και προσέθεσε:
«Η ένταξη της περιοχής αποτελεί μεγάλη αναπτυξιακή ευκαιρία για την πόλη, μιας και αποτελεί το 10% της συνολικής έκτασης του Δήμου και βρίσκεται πάνω σε τρεις σταθμούς Μετρό. Ο Δήμος θα αξιοποιήσει τα 30 στρέμματα του Νομισματοκοπείου, που μας παραχωρήθηκαν με ομόφωνη απόφαση της Βουλής το 2016, μετά από εισήγηση του δήμου. Θα γίνουν σχολεία, νηπιαγωγεία, παιδικοί σταθμοί, πλατείες, χώροι πρασίνου και πολιτισμού».
Τα εμπόδια που ξεπεράστηκαν
Απαιτήθηκαν επίπονες προσπάθειες της σημερινής διοίκησης και των υπηρεσιών του Δήμου για την ολοκλήρωση της Πολεοδομικής Μελέτης της εκτός Σχεδίου περιοχής, προσπάθειες οι οποίες ξεκίνησαν το 2015. Ο δρόμος για τη σύνταξη της Πολεοδομικής Μελέτης άνοιξε με την κατάργηση της Λ. Ελευθέρας Πεντέλης, που εισηγήθηκε η σημερινή διοίκηση, παρά τις, καταρχήν, έντονες αντιδράσεις πολλών δημοτικών παρατάξεων.
Η Λ. Ελευθέρας Πεντέλης, που ήταν προαπαιτούμενο για τη σύνταξη της μελέτης, με βάση το ΠΔ του 1971,προοριζόταν να γίνει ένα οδικός άξονας πλάτους 40-90 μέτρων, ο οποίος θα συνέδεε την Λ. Μεσογείων με την Δουκίσσης Πλακεντίας. Πρακτικά, θα διχοτομούσε την πόλη, λειτουργώντας ως εκτροπή της Λεωφόρου Μεσογείων μέσα στο Χαλάνδρι και θα δημιουργούσε υποχρεώσεις για αποζημιώσεις 27 στρεμμάτων (!).
Με την κατάργησή της, ο Δήμος κατάφερε να ολοκληρώσει την Πολεοδομική Μελέτη και να την καταθέσει προς έγκριση στην δ/νση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής, στις 15 Φεβρουαρίου 2018.
Η μελέτη, αφού έμεινε στα συρτάρια της Περιφέρειας επί 4 ολόκληρα χρόνια (!) εγκρίθηκε τελικά από το ΣΥΠΟΘΑ το Φεβρουάριο του 2022.
Το ιστορικό της πολύπαθης ένταξης για το Πεύκο Πολίτη στο Σχέδιο Πόλης
Η πολεοδόμηση της περιοχής «Πεύκο Πολίτη» έχει περάσει από τα 40 κύματα της γραφειοκρατίας του ελληνικού κράτους, που έφτασε μέχρι του σημείου να απαιτεί από τον Δήμο Χαλανδρίου να κατασκευάσει παράδρομους σε πολεοδομημένη περιοχή, δίπλα στη Δουκίσσης Πλακεντίας! Το σενάριο προέβλεπε να απαλλοτριωθούν περίπου 27.000 τ.μ. με υπολογιζόμενο κόστος περίπου 15 εκατ. ευρώ (!) και να απομακρυνθούν από τα σπίτια τους σχεδόν 30 οικογένειες. Η μακρά ιστορία πολεοδόμησης της περιοχής «Πεύκο Πολίτη» ξεκινά το 1971.
1971 – Το Προεδρικό Διάταγμα, αλλά και οι συνακόλουθες αναθεωρήσεις του, δεν εντάσσουν την περιοχή «Πεύκο Πολίτη» στο Σχέδιο Πόλης του Χαλανδρίου.
1987 – Ξεκινά ο μαραθώνιος σύνταξης της σχετικής Πολεοδομικής Μελέτης, η οποία όλα τα προηγούμενα χρόνια «σκόνταφτε» στο γεγονός ότι το Π.Δ. του ‘71 όριζε ως προαπαιτούμενο, το σχεδιασμό της Λ. Ελευθέρας Πεντέλης, που θα συνέδεε τη Λ. Μεσογείων με την οδό Δ. Πλακεντίας. Σενάριο ανέφικτο δεδομένου ότι ο Δήμος ΔΕΝ είχε αρμοδιότητα να υλοποιήσει τον συγκεκριμένο άξονα.
2018 – Η σημερινή διοίκηση του Δήμου Χαλανδρίου καταφέρνει τελικά να ολοκληρώσει την Πολεοδομική Μελέτη, δρομολογώντας μετά από επίπονες προσπάθειες την κατάργηση της Λ. Ελευθέρας Πεντέλης», με την απόφαση 277/2015 του Δημοτικού Συμβουλίου.
2019 – Το ΣΥΠΟΘΑ δεν λαμβάνει απόφαση για την Πολεοδομική Μελέτη, κρίνοντας, μετά από εισήγηση της επικεφαλής της δ/νσης Περιβάλλοντος και Πολεοδομικού Σχεδιασμού, ότι έπρεπε να προηγηθεί γνωμοδότηση της Δ/νσης Οδικών Υποδομών (Δ.Ο.Υ.) του υπουργείου Υποδομών επί των οδικών αξόνων που συμπεριλαμβάνονται στην περιοχή μελέτης.
2019 (Ιούλιος) – Η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών ζητά ουσιαστικά τον επανασχεδιασμό της Πολεοδομικής Μελέτης, προτείνοντας στο Δήμο την κατασκευή παράδρομων, οι οποίοι δεν προβλέπονται από καμία μελέτη. Για την υλοποίησή τους ο Δήμος θα έπρεπε να απαλλοτριώσει περίπου συνολικά 27.000 τ.μ. (χωρίς να υπολογίζονται τα κτίσματα) επιπλέον των προβλεπόμενων από τη μελέτη και να απομακρύνει από τα σπίτια τους σχεδόν 30 οικογένειες. Το κόστος των αποζημιώσεων εκτιμάται ότι θα ήταν της τάξης των 15 εκ. ευρώ!
2020 – Μετά τις έντονες δημόσιες διαμαρτυρίες του Δήμου, ο περιφερειάρχης κ. Γ. Πατούλης συγκαλεί τηλεδιάσκεψη όπου συναποφασίζεται οδικός χάρτης για την άρση του αδιεξόδου.
2021 – Εγκρίνεται το νέο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης. Κατόπιν νέας απαίτησης της Περιφέρειας, ο Δήμος προχωρά σε νέα ανάρτηση της Μελέτης και την καταθέτει εκ νέου, παίρνοντας υπόψη κάθε υπόδειξη της Περιφέρειας, προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα.
2021 (Αύγουστος) – Η μελέτη κατατίθεται εκ νέου στη δ/νση Περιβάλλοντος και Πολεοδομικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Αττικής, η οποία, μετά από έξι μήνες, προωθεί, με θετική εισήγηση, τη μελέτη για έγκριση από το ΣΥΠΟΘΑ.
2022 (Φεβρουάριος) – Η Πολεοδομική Μελέτη εγκρίνεται από το ΣΥΠΟΘΑ.
2023 (Μάιος) – Εκδίδεται το πολυαναμενόμενο ΦΕΚ έγκρισης Πολεοδομικής Μελέτης. Προηγήθηκε η έγκριση από το ΥΠΕΝ, με την εξαίρεση από τη μελέτη των 35.000 τ.μ. του αμερικανικού κολλεγίου ACS, και ο σχετικός έλεγχος νομιμότητας από το Συμβούλιο της Επικρατείας.