Νέλλα Γκόλαντα: Σαν σήμερα “έφυγε” η γλύπτρια που ομόρφαινε το δημόσιο χώρο

Η Νέλλα Γκόλαντα δε μένει πια εδώ. Τα γλυπτά της όμως ευτυχώς, θα ιστορούν διαρκώς την πρωτοποριακή της σκέψη και τον μοναδικό τρόπο που είχε να ομορφαίνει το δημόσιο χώρο.

«Αν δεν ήμουν ποιητής και ήμουν εικαστικός θα έκανα τέτοια έργα» είχε πει ο Οδυσσέας Ελύτης εντυπωσιασμένος από τα έργα της Νέλλας Γκόλαντα, της σπουδαίας Ελληνίδας γλύπτριας που ταυτίστηκε, όσο λίγοι, με την ρηξικέλευθη διαμόρφωση του αστικού τοπίο, και έφυγε πριν από ένα χρόνο ακριβώς από τη ζωή, σε ηλικία 82 ετών, έχοντας αφήσει ανεξίτηλη καλλιτεχνική σφραγίδα της σε πολλά σημεία της χώρας.

Νέλλα_Γκόλαντα_Γλυπτη_Προκυμαια_του_Παλαιου_Φαληρου
Η γλυπτή προκυμαία του Παλαιού Φαλήρου

Από την υπέροχη γλυπτή Προκυμαία του Φλοίσβου στο Παλαιό Φάληρο μέχρι το εντυπωσιακό γλυπτό Θέατρο Αιξωνής στη Γλυφάδα κι από τον αριστοτεχνικό Γλυπτό Ποταμό στην Πλατεία Ταχυδρομείου και το Αρχαίο Θέατρο στην ιδιαίτερη πατρίδα της, τη Λάρισα, μέχρι τον Βοτανικό Κήπο στο Άλσος Βεΐκου και τον όμορφο ποδηλατόδρομο στην παραλία της Νέας Μάκρης, το αποτύπωμα της Νέλλης Γκόλαντα στον αστικό ιστό είναι ισχυρό και ολοζώντανο.

Νέλλα_Γκόλαντα_Γλυπτο_Θεατρο_Αιξωνη_στη_Γλυφαδα
Το γλυπτό θέατρο Αιξωνή στη Γλυφάδα

«Πιστεύω ότι ο δημόσιος χώρος είναι η μεγάλη ευκαιρία στις σύγχρονες πόλεις μας να αναπτυχθεί, να διαμορφωθεί και να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο συνειδητοποίησης και εξανθρωπισμού της καθημερινότητας ώστε να λειτουργήσει ως εφαλτήριο για τη βαθιά κατανόηση, επαφή και σύνδεση με το φυσικό, ιστορικό και ανθρωπογενές τοπίο κάθε πόλης» έλεγε με νόημα η ίδια.

Κι αυτή την βαθιά πεποίθησή της την εξέφρασε εμπράκτως, μεταμορφώνοντας τις άχαρες τσιμεντένιες πλατείες σε φιλικά κομψοτεχνήματα, τιθασεύοντας τα σκληρά αστικά υλικά με στοιχεία της φύσης και της απαράμιλλης γλυπτικής τέχνης της.

Νέλλα_Γκόλαντα_O_γλυπτος_ποταμος_Πλατεια_Ταχυδρομειου_Λαρισας
Ο γλυπτός ποταμός στην Πλατεία Ταχυδρομείου της Λάρισας
Νέλλα_Γκόλαντα_Συντριβανι_Πλατεια_Ταχυδρομειου_-_Λαρισα

Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, πως το όνομά της είχε ξεπεράσει τα στενά όρια της πατρίδας της και η καλλιτεχνική της ακτινοβολία είχε εκπέμψει διεθνώς γεγονός που επιβεβαιώνεται εμπράκτως από τα διθυραμβικά σχόλια που προσέλκυσαν τα έργα της σε παγκόσμιο επίπεδο, τις αναφορές για τις γλυπτικές επεμβάσεις της σε σημαντικές ξένες εκδόσεις αλλά και τα διεθνή βραβεία που τής απονεμήθηκαν στη Μεσογειακή Biennale Αλεξάνδρειας, στο Σάο Πάολο, στην Αλεξάνδρεια, στη Βαρκελώνη, στη Βενετία και αλλού.