Στη χώρα μας η Study in Greece, η εταιρεία που συστάθηκε πρόσφατα από τα ελληνικά πανεπιστήμια και αποτελεί τον εθνικό φορέα για την υποστήριξη της διεθνοποίησής τους, σχεδιάζει «εκτός από την προβολή, και τη δυνατότητα φιλοξενίας εξ αποστάσεως προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών, όπως ακριβώς γίνεται με τις πλατφόρμες Coursera, edX κ.ά.».
Αυτό ανέφερε στην «Καθημερινή» ο κ. Χρήστος Μιχαλακέλης, πρόεδρος της Study in Greece και καθηγητής του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεματικής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Έτσι, τα ελληνικά πανεπιστήμια θα απευθυνθούν όχι μόνο στην ελληνική αλλά και στη διεθνή αγορά, προσελκύοντας φοιτητές στα προγράμματά τους μέσω των ψηφιακών εφαρμογών. Ουσιαστικά, η εξωστρέφεια και διεθνοποίηση των ελληνικών ΑΕΙ μπορεί να περάσει και μέσω των εκπαιδευτικών malls.
«Όταν κάποιος θέλει να κλείσει ένα ξενοδοχείο σήμερα, σπάνια πηγαίνει στον ιστότοπο του ξενοδοχείου. Αντίθετα είναι πιο πιθανό να πάει στην Booking.com και να επιλέξει κατάλυμα από μια μακρά λίστα εναλλακτικών προτάσεων, αφού συγκρίνει τιμές, φωτογραφίες και κριτικές. Οι πλατφόρμες μάθησης, όπως το Coursera, το edX και το Udemy, κάνουν κάτι παρόμοιο στον εκπαιδευτικό χώρο.
Οι επενδυτές πιστεύουν ότι αυτές οι πλατφόρμες θα αποκτήσουν μεγαλύτερη σημασία και σύντομα θα γίνουν το κύριο κανάλι μέσω του οποίου οι υποψήφιοι φοιτητές θα επιλέγουν εκπαιδευτικά προγράμματα», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ», ο κ. Χρύσανθος Δελλαρόκας, αντιπρύτανης για την Ψηφιακή Μάθηση και την Καινοτομία, καθηγητής Πληροφοριακών Συστημάτων και κάτοχος της έδρας Shipley στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης.
Study in Greece και σπουδές εξ αποστάσεως
Συγκεκριμένα, τα πανεπιστήμια ανά τον κόσμο έσπευσαν να υιοθετήσουν αυτή τη δυνατότητα, προσφέροντας εξ αποστάσεως προπτυχιακά και, κυρίως, μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Ανάμεσα σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και πολύ γνωστά ιδρύματα, όπως στις ΗΠΑ τα Boston University, Arizona State University, University of Michigan, στο Ηνωμένο Βασίλειο τα Imperial College of London, University of London, University of Leeds κ.ά.
Η θεματολογία των προγραμμάτων περιλαμβάνει αντικείμενα αιχμής, όπως πληροφορική, ασφάλεια δεδομένων, τεχνητή νοημοσύνη, οικονομικά, διοίκηση, δημόσια υγεία κ.λπ. Επίσης, μεγάλοι οργανισμοί, όπως η Google και η ΙΒΜ, προσφέρουν προγράμματα κατάρτισης και εξειδίκευσης μέσω Διαδικτύου.
Ενδεικτικά, το 2021 πάνω από 150 πανεπιστήμια προσέφεραν περισσότερα από 4.000 μαθήματα μέσω του Coursera. Η πλατφόρμα edX προσφέρει επίσης προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα. Τα πανεπιστήμια και οι υπόλοιποι οργανισμοί μπορούν είτε απλώς να προβάλουν και να διαφημίσουν τα προγράμματά τους, ή ακόμα και να τα υλοποιήσουν στις ηλεκτρονικές υποδομές αυτών των εταιρειών, μειώνοντας έτσι τα λειτουργικά κόστη και αποφεύγοντας προβλήματα όπως της ασφάλειας και της συντήρησης των υποδομών.
Από την πλευρά τους τα ελληνικά πανεπιστήμια προτίθενται να εισέλθουν δυναμικά στο πεδίο των εξ αποστάσεως μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Στόχος είναι να προσελκύσουν ξένους φοιτητές από όλο τον κόσμο, ενώ και Έλληνες μπορούν να εξυπηρετηθούν από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Τα πανεπιστήμια κινούνται σε τροχιά διεθνοποίησης, έχοντας ήδη ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά προγράμματα, σε ένα ευρύ φάσμα αντικειμένων αιχμής.
Προς το παρόν, όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) Περικλής Μήτκας, το ενδιαφέρον των πανεπιστημίων περιορίζεται στην ανάπτυξη εξ αποστάσεως μεταπτυχιακών προγραμμάτων, τα οποία είναι στα σπάργανα αφού δεν υπήρχε έως τώρα το θεσμικό πλαίσιο (η ΚΥΑ που καθορίζει τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία οργάνωσης προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών με μεθόδους εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εκδόθηκε στις 28/2/2023).
«Προς το παρόν η Ελλάδα έχει υβριδικά εξ αποστάσεως προγράμματα. Δεν έχουμε τη σχετική κουλτούρα, ενώ πρέπει να περάσουν και τον σκόπελο της ΕΘΑΑΕ για να λάβουν πιστοποίηση, και αυτό δεν είναι εύκολο για τους Έλληνες πανεπιστημιακούς», παρατηρεί στην «Κ» πρύτανης κεντρικού ΑΕΙ. Και αυτό παρότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση με δίδακτρα θεωρείται «Ελντοράντο» για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Οι εκπαιδευτικές πλατφόρμες θα βοηθήσουν τους μαθητές να κάνουν καλύτερα ενημερωμένες επιλογές από ένα ευρύτερο σύνολο προγραμμάτων. Θα βοηθήσουν τις μικρότερες εταιρείες που δεν διαθέτουν πόρους για εσωτερική εκπαίδευση να προσφέρουν ολοκληρωμένες ευκαιρίες αναβάθμισης των δεξιοτήτων στους υπαλλήλους τους. Θα προσφέρουν επίσης μια μεγαλύτερη, παγκόσμια αγορά στους παρόχους εκπαίδευσης, κάτι που μπορεί να βοηθήσει τα ελληνικά πανεπιστήμια να επεκτείνουν την εμβέλειά τους πέρα από την ελληνική αγορά», τονίζει ο κ. Δελλαρόκας.