Μετά τα «αυθόρμητα ταξίδια», που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, έρχονται τα ταξίδια εκδίκησης. Καθώς όλο και περισσότερες χώρες ανοίγουν ξανά τα σύνορά τους, μία νέα φράση κάνει την εμφάνισή της στα social media: revenge travel (ταξίδια εκδίκησης).
Κι ενώ η λέξη εκδίκηση έχει γενικώς μια αρνητική χροιά, η οποία έρχεται σε αντίθεση με το αίσθημα χαράς και ανυπομονησίας που προκαλούν τα ταξίδια – εδώ σημαίνει απλά τη λαχτάρα όλων να κερδίσουν το χαμένο χρόνο της πανδημίας.
Ίσως ο όρος, τελικά, να έχει να κάνει με την «απρόσωπη εκδίκηση» απέναντι στην πανδημία.
Τι είναι στην πραγματικότητα τα revenge travel
«Ως revenge travel ορίζουμε μια ορολογία που έκανε την εμφάνισή της το 2021, όταν ο κόσμος άρχισε να “ανοίγει” ξανά και οι άνθρωποι αποφάσισαν να κερδίσουν τον χαμένο χρόνο», εξηγεί η Erika Richter, αντιπρόεδρος της Εταιρείας Ταξιδιωτικών Συμβούλων της Αμερικής (ASTA).
Ένας από τους λόγους που ο συγκεκριμένος όρος προκαλεί προβλήματα κατανόησης είναι ότι δεν μπορεί να περιγράψει με ακρίβεια την κατάσταση που επικρατεί παγκοσμίως με τα ταξίδια. Ορισμένες χώρες δεν έχουν ανοίξει καν τα σύνορά τους, μιας και η πανδημία ακόμα βρίσκεται σε έξαρση εκεί.
Η Erika Righter συμφωνεί με τη γενική αίσθηση πίσω από το concept, αλλά η ίδια δεν χρησιμοποιεί τον όρο “revenge travel”.
«Είναι ένας άλλος τρόπος για να πούμε πως η ζωή είναι μικρή. Σαν να δηλώνουμε: “Θέλω να κλείσω ένα ταξίδι. Θέλω να περνάω περισσότερο χρόνο με την οικογένειά μου. Θέλω να βοηθήσω την ανθρωπότητα και τη φύση. Θέλω να εξερευνήσω τον κόσμο και να ζήσω εμπειρίες που θα με κάνουν να νιώσω ζωντανός και ζωντανή”».
Η Righter δεν είναι η μόνη στον κλάδο του τουρισμού που δυσκολεύεται να εξηγήσει τι ακριβώς είναι το trend του “revenge travel”.
«Δεν νομίζω ότι η λέξη εκδίκηση είναι η ιδανική για να περιγράψει αυτό για το οποίο μιλάμε. Θεωρώ πως δεν είναι δόκιμος όρος», λέει ο Rory Boland, ταξιδιωτικός συντάκτης του περιοδικού Which? στο ίδιο άρθρο στο CNN.
Ωστόσο, παραδέχεται πως η φράση έχει γίνει ευρέως αποδεκτή από τον κόσμο.
«Αυτό που προσπαθεί να εξηγήσει νομίζω πως είναι η επιθυμία πολλών ανθρώπων να ταξιδέψουν ξανά, να γνωρίσουν καινούρια μέρη και να συναντήσουν νέους ανθρώπους, έπειτα από μια περίοδο που ήταν στάσιμη και τρομακτική».
Οι άνθρωποι που στηρίζουν τα ταξίδια εκδίκησης
Είτε οι ταξιδιωτικοί πράκτορες και συντάκτες αποδέχονται ή όχι τον όρο, πολλοί ταξιδιώτες αναφέρουν πως κάνουν τα πρώτα τους ταξίδια, έπειτα από δύο χρόνια στασιμότητας, λόγω πανδημίας.
Η Deborah Campagnaro, που ζει στον Καναδά, είναι μία από αυτούς.
Βγήκε στη σύνταξη έπειτα από 30χρονη εργασία στον κλάδο των επενδύσεων στη διάρκεια της πανδημίας και ανυπομονούσε για τη στιγμή που θα έφευγε διακοπές για να το γιορτάσει με τον σύζυγό της. Το ζευγάρι είχε κάνει ένα ταξίδι το 2016 στο Νεπάλ και ονειρευόταν να το επαναλάβει. Οι αποκλεισμοί που σχετίζονται με την πανδημία και οι καιρικές δυσκολίες τους ανάγκασαν να το αναβάλλουν πολλές φορές. Τελικά, επιβεβαίωσαν τα εισιτήρια και τις κρατήσεις για τον Σεπτέμβριο του 2022.
Τόσο η Deborah Campagnaro όσο και ο σύζυγός της δεν επιθυμούν την παραμονή τους σε ξενοδοχεία πέντε αστέρων ή άλλες πολυτελείς δραστηριότητες. Θα μείνουν στο Νεπάλ για έναν μήνα, ενώ προσέθεσαν και ορισμένες ημέρες στην παραλίμνια πόλη Pokhara.
«Αυτό δεν θα το κάναμε παλιότερα», λέει για το επιπλέον ταξίδι. «Απλώς το κάνουμε τώρα επειδή μπορούμε. Είναι πολύ ωραίο να ξεκουραστούμε εκεί μετά από μια μεγάλη πεζοπορία»
Με τη σειρά της η Brittney Darcy από το Rhode Island ανυπομονεί για το ταξίδι της στο Παρίσι, το οποίο αναβλήθηκε το 2020 λόγω πανδημίας. Η 26χρονη το ονειρευόταν από μικρό παιδί.
Τώρα σχεδίασε ξανά τις ονειρεμένες διακοπές της, αλλά με περισσότερες στάσεις και μερικές αναβαθμίσεις. Αντί για πέντε μέρες στο Παρίσι, θα περάσει δύο εβδομάδες στη Γαλλία και την Ιταλία.
«Ήθελα πάντα να πάω στο Παρίσι και την Ιταλία. Είμαστε νέοι. Γιατί να μην το κάνω;», είπε στο CNN.
Η ίδια παραδέχεται πως δεν είχε ακούσει ποτέ τον όρο «ταξίδια εκδίκησης», αλλά από τη στιγμή που τον έμαθε, τον θεώρησε ιδανικό για να περιγράψει το ταξίδι της.
«Ο Covid με έκανε λιγότερο διστακτική. Ζούμε μονάχα μία φορά, οπότε σκοπεύω να ξοδέψω τα χρήματά μου σε ταξίδια και εμπειρίες».
Κερδίζοντας τον χαμένο χρόνο
Ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: καθώς τα ποσοστά εμβολιασμένων αυξάνονται και τα σύνορα ανοίγουν ξανά, οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο είναι πιο πρόθυμοι να ταξιδέψουν.
Η εταιρεία ταξιδιωτικών κρατήσεων Expedia, παρακολουθεί δεδομένα διαδικτυακών αναζητήσεων που σχετίζονται με τα ταξίδια και τον τουρισμό. Το 2021, η μεγαλύτερη αύξηση στη μέση επισκεψιμότητα ταξιδιωτικών αναζητήσεων – 10% – σημειώθηκε τον Μάιο, την εβδομάδα μετά την ψηφοφορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παράταση της σύμβασης με την Pfizer και την έγκριση του εμβολίου για χρήση σε εφήβους.
Το 60% των ταξιδιωτών είχαν σχέδια για ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας και το 27% στο εξωτερικό. Πλέον, αυτοί οι ταξιδιώτες θα ξοδέψουν περισσότερα χρήματα σε διακοπές από ό,τι θα έκαναν το παρελθόν.
Σχεδόν δύο χρόνια παραμονής στο σπίτι σημαίνουν πως αρκετοί άνθρωποι κατάφεραν να αποταμιεύσουν χρήματα, τα οποία τώρα μπορούν να επενδύσουν σε μια εμπειρία που θα θυμούνται για όλη τους τη ζωή, σε αεροπορικά εισιτήρια πρώτης θέσης ή σε ένα πολύ ακριβό ξενοδοχείο.
Η εξ αποστάσεως εργασία
Επιπλέον, όλο και περισσότερες εταιρείες έχουν πλέον εντάξει την εξ αποστάσεως εργασία στο πρόγραμμά τους. Μια έρευνα της Pew (ερευνητικό κέντρο με έδρα την Ουάσιγκτον την ΗΠΑ), που δημοσιεύθηκε τον Φεβρουάριο, έδειξε ότι το 60% των εργαζομένων με θέσεις εργασίας που μπορούν να γίνουν από το σπίτι δήλωσαν ότι θα ήθελαν να εργάζονται από το σπίτι όλο ή τον περισσότερο χρόνο όταν τελειώσει η πανδημία.
Για ορισμένους ανθρώπους, η εργασία από το σπίτι δεν σημαίνει απαραίτητα «από το σπίτι». Θα μπορούσε να σημαίνει να δοκιμάσουν ένα Airbnb σε μια άλλη χώρα και να περάσουν αρκετές εβδομάδες εκεί συνδυάζοντας εργασία και ταξίδι.
Μάλιστα, αρκετοί προορισμοί είναι πολύ δελεαστικοί για τους εργαζόμενους εξ αποστάσεως. Ορισμένα νησιά της Καραϊβικής, για παράδειγμα, όπως τα Μπαρμπέιντος, προσφέρουν ειδικές κάρτες VISA αποκλειστικά για εργαζόμενους εξ αποστάσεως ή για τους «ψηφιακούς νομάδες», ως έναν τρόπο για να ενισχύσουν τον τουρισμό στη χώρα τους.
Η Christie Hudson υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της Expedia (εργάστηκε για την έρευνα της εταιρείας), που παίρνει μέρος στο trend, είπε:
«Τα αποτελέσματα της έρευνας δεν με εξέπληξαν. Κυρίως, επειδή, αντανακλούν τόσο δυνατά τα όσα νιώθω. Στη διάρκεια του περασμένου διήμερου ταξιδιού μου κανόνισα περισσότερες επισκέψεις σε σπα και αναβάθμισα το εισιτήριό μου σε πρώτης θέσης. Ένιωθα πως το αξίζω».
Οπότε, είτε αποκαλέσουμε τα ταξίδια μετά το κορωνοϊό εκδίκησης ή όχι, είναι προφανές πως οι άνθρωποι έχουν αλλάξει κατά πολύ το σκεπτικό τους γύρω από αυτά, ειδικά έπειτα από τη στιγμή που η πανδημία επέφερε τόσες αλλαγές στη ζωή μας.