Η Google εγκαινίασε ένα ιδιωτικό -για την ώρα- πρόγραμμα με τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό το πρόγραμμα απευθύνεται σε ανεξάρτητους εκδότες δημοσιογραφικών οργανισμών. Μάλιστα, η εταιρεία προτίθεται να πληρώνει τους εκδότες προκειμένου να χρησιμοποιούν το νέο της εργαλείο.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί θα λαμβάνουν χρήματα και ως αντάλλαγμα θα πρέπει να χρησιμοποιούν το εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης που θα παράγει έναν προκαθορισμένο αριθμό κειμένων για 12 μήνες. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η αμοιβή θα είναι ένα πενταψήφιο ποσό ετησίως, ενώ οι εκδότες θα έχουν και τη δυνατότητα παραγωγής υλικού χωρίς να πληρώνουν.
Οι συμμετέχοντες εκδότες πρέπει να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα για την παραγωγή και δημοσίευση τριών άρθρων την ημέρα, ενός ενημερωτικού δελτίου την εβδομάδα και μιας καμπάνιας μάρκετινγκ τον μήνα.
Για την παραγωγή άρθρων, οι εκδότες καταρτίζουν πρώτα έναν κατάλογο εξωτερικών sites που παράγουν τακτικά ειδήσεις και εκθέσεις σχετικές με το περιεχόμενό τους. Από αυτές τις πηγές πρωτότυπου υλικού δεν ζητείται η συγκατάθεσή τους, ούτε ειδοποιούνται για τη «συμμετοχή» τους στη διαδικασία.
Στη συνέχεια, ένας πραγματικός συντάκτης «σαρώνει» το αντίγραφο για να εντοπίσει τυχόν ανακρίβειες πριν δημοσιευθεί. Το πρόγραμμα δεν απαιτεί να υπάρχει κάποια ένδειξη που να ενημερώνει τους αναγνώστες ότι τα κείμενα έχουν δημιουργηθεί με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης
«Δεν θα αντικαταστήσουμε τον άνθρωπο»
«Σε συνεργασία με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των ειδήσεων, ιδίως τους μικρότερους εκδότες, βρισκόμαστε σε πρώτα στάδια διερεύνησης ιδεών για πιθανή παροχή εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης που θα βοηθούν τους δημοσιογράφους στη δουλειά τους», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Google.
«Η εικασία ότι το εργαλείο αυτό θα χρησιμοποιηθεί από ανθρώπους που θα αναδημοσιεύουν τη δουλειά κάποιου άλλου είναι ανακριβής. Το πειραματικό αυτό εργαλείο σχεδιάζεται με υπευθυνότητα για να βοηθήσει μικρούς, τοπικούς εκδότες να παράγουν δημοσιογραφία υψηλής ποιότητας χρησιμοποιώντας αξιόπιστο περιεχόμενο από δημόσιες πηγές δεδομένων. Τα εργαλεία δεν προορίζονται και δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τον ουσιαστικό ρόλο που έχουν οι δημοσιογράφοι στην αναφορά, τη δημιουργία και τον έλεγχο των γεγονότων στα άρθρα τους», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος της εταιρείας, σχολιάζοντας τις εύλογες ανησυχίες που έχουν δημιουργηθεί.
Τι θέλει να πετύχει η Google
Τα δοκιμαστικά εργαλεία επιτρέπουν στους εκδότες με ελλιπείς πόρους να συγκεντρώνουν περιεχόμενο αντλώντας πληροφορίες από πρόσφατα δημοσιεύματα που παράγονται από άλλους οργανισμούς, όπως κυβερνητικές υπηρεσίες, άλλα δημοσιογραφικά πρακτορεία και στη συνέχεια να τα δημοσιεύουν ως ένα νέο άρθρο.
Τα τελευταία δυο χρόνια η Google έχει κυκλοφορήσει και άλλα προγράμματα τεχνητής νοημοσύνης. Ένα από αυτά με την κωδική ονομασία «Genesis», το οποίο μπορεί να παράγει ολόκληρα δημοσιογραφικά κείμενα, παρουσιάστηκε ήδη σε αρκετούς εκδότες τον περασμένο καλοκαίρι σύμφωνα με τους New York Times. Παράλληλα υπάρχουν διαθέσιμα για το κοινό τα Search Generative Experience και Gemini που έχουν δυνατότητες να αλλάξουν τον τρόπο που ασκείται η δημοσιογραφία.
Το όλο πρόγραμμα αποτελεί μέρος του «Google News Initiative» (GNI), που ξεκίνησε το 2018 για να παρέχει στους εκδότες τεχνολογία και εκπαίδευση. Παρά το γεγονός ότι πολλά από τα εργαλεία της πρωτοβουλίας έχουν ωφελήσει τους εκδότες, η ευρύτερη υποδοχή του GNI ήταν διφορούμενη.
Η Google έχει χρησιμοποιήσει το GNI για να αποσπάσει καλά σχόλια από την πλευρά του τύπου όταν αντιμετωπίζει προβλήματα με τη δημοτικότητα της και πολλά από τα ζητήματα που δουλεύει για τη λύση τους μαζί με τους εκδότες, δημιουργήθηκαν με δική της ευθύνη, σύμφωνα με τον CEO της Digital Content Next, Jason Knit.