Ένας ιδιότυπος “πράσινος φόρος” επιβάλλεται στην τιμή του καφέ από την Πρωτοχρονιά του 2022. Αιτία είναι ο περιορισμός και η κατάργηση των μικροπλαστικών και οι σχετικές οικολογικές δεσμεύσεις της χώρας μας. Έτσι όσοι επιμένουν στα πλαστικά ποτηράκια του καφέ στο εξής θα επιβαρύνονται με επιπλέον χρέωση.
Σύμφωνα με τη σχετική Απόφαση της ΑΑΔΕ, που έρχεται να εφαρμόσει τη σχετική διάταξη του 2020, από την 1η Ιανουαρίου 2022 επιβάλλεται εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα μίας χρήσης, που διατίθενται ως συσκευασία των τροφίμων και των ποτών κατά την πώλησή τους από επιχειρήσεις μαζικής εστίασης και από επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, οι οποίες πωλούν τρόφιμα και ποτά. Η εισφορά επιβάλλεται στους καταναλωτές ανά τεμάχιο προϊόντος, δηλαδή το πλαστικό κάλυμμα ή το καπάκι λογίζεται ως διακριτό προϊόν, για το οποίο επιβάλλεται αυτοτελώς η εισφορά.
Πόσο κοστίζει ο “πράσινος φόρος”
Η επιβάρυνση ανέρχεται σε 4 λεπτά προ ΦΠΑ, ανά τεμάχιο πλαστικού προϊόντος. Έτσι αν κάποιος από τον Ιανουάριο αγοράζει π.χ. ένα καφέ espresso, θα επιβαρυνθεί με 4 λεπτά για το ποτήρι κι άλλα 4 λεπτά για το καπάκι του ποτηριού. Αν σε αυτά προσθέσουμε και ΦΠΑ 13%, τότε η συνολική επιβάρυνση φτάνει στα 9 λεπτά και επειδή τα ποσά συνήθως στρογγυλοποιούνται προς τα πάνω, το πράσινο «καπέλο» θα φτάσει στα 10 λεπτά.
Η νέα εισφορά δεν αφορά, όμως, μόνο σε πλαστικά ποτήρια και πλαστικά καπάκια μιας χρήσης. Καταλαμβάνει, επίσης, δοχεία όπως κουτιά, με ή χωρίς κάλυμμα, εντός των οποίων τοποθετούνται τρόφιμα τα οποία:
α) προορίζονται για άμεση κατανάλωση είτε επιτόπου είτε εκτός του καταστήματος
β) συνήθως καταναλώνονται από το δοχείο,
γ) είναι έτοιμα για κατανάλωση χωρίς περαιτέρω προετοιμασία, ιδίως μαγείρεμα, βράσιμο ή ζέσταμα, συμπεριλαμβανομένων των περιεκτών που χρησιμοποιούνται για γεύματα ταχυφαγείων ή άλλα γεύματα έτοιμα προς άμεση κατανάλωση, εκτός από περιέκτες ποτών, πιάτα, πακέτα και περιτυλίγματα που περιέχουν τρόφιμα.
Πώς αποφεύγεται ο πράσινος φόρος
Σύμφωνα με το νόμο, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να εξυπηρετούν τον καταναλωτή με τη χρήση δικών τους επαναχρησιμοποιήσιμων προϊόντων αντί των πλαστικών συσκευασιών, να διαθέτουν σε χαμηλότερη τιμή τα μη συσκευασμένα τρόφιμα και ποτά, όταν πωλούνται σε επαναχρησιμοποιήσιμο προϊόν του καταναλωτή, καθώς και να αναγράφουν στις πινακίδες, τους τιμοκαταλόγους ή να ενημερώνουν με οποιονδήποτε τρόπο για την τιμή πώλησης των τροφίμων και ποτών που διατίθενται χωρίς συσκευασία, κάτι που προφανώς θα δημιουργήσει ένα μικρό- ή μεγαλύτερο- αλαλούμ.
Πάντως για την περίπτωση του καφέ είναι πολύ πιθανόν οι καταναλωτές να δίνουν το δικό τους επαναχρησιμοποιούμενο σκεύος.