Ο Παναγιώτης Μανούρης σαρώνει κυριολεκτικά το τελευταίο διάστημα τη Νέα Ιωνία και τις γειτονιές της. Σφίγγει χέρια, χάνεται σε αγκαλιές, ακούει παράπονα και εξηγεί το πρόγραμμά του. Μιλάει με όρους δύσκολους, όπως η “Έξυπνη Πόλη”, η “προσβασιμότητα”, τα Road Maps (χαρτογράφηση Εμπορικού Κέντρου) και η γλώσσα των πόλεων που προκόβουν.
Είναι επικεφαλής της παράταξης “Δημιουργία Αλληλεγγύη” και φιλοδοξεί να εκλεγεί Δήμαρχος στη Νέα Ιωνία, θέση που έχασε για μερικές ψήφους στις προηγούμενες εκλογές. Ασχολείται με την Αυτοδιοίκηση 20 χρόνια και το Μεταπτυχιακό του αφορά στην Αειφόρο Ανάπτυξη των πόλεων. Μιλήσαμε μαζί του εφ’ όλης της προεκλογικής ύλης και του θέσαμε 7+1 καίριες ερωτήσεις για τη Νέα Ιωνία.
Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα της πόλης σήμερα;
Είναι η καθαριότητα, η προσβασιμότητα, το αστικό πράσινο και η αξιοποίηση των κοινόχρηστων χώρων. Αυτά τα 4 θέματα επηρεάζουν δραστικά την καθημερινότητα του πολίτη.
Ως Δήμαρχος, υποθετικά μιλώντας, ποιο έργο θα δρομολογούσατε άμεσα;
Θα έδινα απόλυτη προτεραιότητα στη διαμόρφωση των πεζοδρομίων της πόλης και θα έδινα επιτέλους προσβασιμότητα σε όλους, όσοι ταλαιπωρούνται στην πόλη μας και δεν μπορούν να τη διασχίσουν. Παράλληλα, θα έδινα προτεραιότητα στην ολοκλήρωση του περιβόητου πάρκινγκ, για να τελειώσει γρήγορα και να δοθεί λύση στη στάθμευση των οχημάτων.
Τι πήγε τελικά στραβά και γιατί σκόνταψε το υπόγειο πάρκινγκ;
Καθυστέρησε η Δήμαρχος, να κάνει μία απλή αναθεώρηση μελέτης, που θα προέβλεπε λύσεις για τα νερά που συνάντησε η εργολαβία. Σε όλα τα έργα της πόλης, σε κάποιο βάθος βρίσκουμε νερό. Μέσα σε 3 μήνες θα μπορούσε να έχει τελειώσει. Η Δήμαρχος δεν απάντησε στον εργολάβο για ένα χρόνο. Έκανε άλλο ένα χρόνο να εκπονήσει μελέτη κι όταν αυτή έγινε, ήταν μία στατική από την Περιφέρεια, με βάση τις πληροφορίες που έδωσε η Δήμαρχος.
Παναγιώτης Μανούρης: Η Νέα Ιωνία θα είχε το υπόγειο πάρκινγκ από το 2022
Η μελέτη προέβλεπε ανωδομή, ενώ το Δημοτικό Συμβούλιο είχε συμφωνήσει για χώρο πρασίνου, πάνω από το υπόγειο πάρκινγκ. Η Δήμαρχος ήθελε να κάνει Δημαρχείο. Και επειδή αυτό δεν θα περνούσε από το Δημοτικό Συμβούλιο, δεν έφερε ποτέ τη μελέτη για συζήτηση. Αν όμως, η Δήμαρχος έφερνε τη σωστή μελέτη, στο σωστό χρόνο το πάρκινγκ θα είχε προχωρήσει από το 2020. Και το 2022 θα το είχε στη διάθεσή της η Νέα Ιωνία.
Εκείνη όμως, προτίμησε ουσιαστικά να διαλύσει την εργολαβία. Τώρα, ευελπιστεί πως θα αποκτήσει πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο για να περάσει το σχέδιό της, που δεν εξυπηρετεί την πόλη αλλά την προσωπική της ματαιοδοξία.
Σύγχρονες πόλεις: Σε σύγκριση με την υπόλοιπη Αττική, που κατατάσσετε τη Νέα Ιωνία;
Η Νέα Ιωνία, αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην τελευταία θέση. Ο αλγόριθμος της κατάταξης έχει να κάνει και με τις δυσκολίες που έχουν εγγενώς κάποιοι δήμοι. Οπότε θα έλεγα, πως ίσως είμαστε καλύτεροι εμφανισιακά από τη Φυλή, αν και δεν ξέρω καν αν είμαστε. Απλώς η Φυλή έχει φορτωθεί τα σκουπίδια αλλά μάλλον αξιοποιεί παράλληλα τα αντισταθμιστικά οφέλη που της δίνονται.
Ας δούμε όμως τι γίνεται στην Πετρούπολη, στο Ίλιον και στον Κορυδαλλό. Οι Δήμοι φτιάχνουν όμορφες πλατείες, φροντίζουν το νυχτερινό φωτισμό που εμπεδώνει το αίσθημα ασφάλειας, στρώνουν δρόμους και πεζοδρόμια και ψάχνουν λύσεις για να κάνουν τη ζωή των κατοίκων τους πιο εύκολη. Και δεν μιλάω για τη Γλυφάδα, τη Βουλιαγμένη, την Κηφισιά ή το Ψυχικό. Η καθημερινότητα του πολίτη στο αστικό περιβάλλον βελτιώνεται διαρκώς παντού. Παντού, εκτός από τη Νέα Ιωνία, που χειροτερεύει ραγδαία.
Την ίδια ώρα το Χαλάνδρι ή το Ηράκλειο στην ευρύτερη γειτονιά μας, είναι μακράν πιο μπροστά από τη Νέα Ιωνία. Άρα, δεν μπορώ να σκεφτώ ένα Δήμο, που να είναι κάτω από τη Νέα Ιωνία. Από όλο το Λεκανοπέδιο της Αττικής, χειρότερο Δήμο δεν μπορώ να σκεφτώ.
Με το που μπαίνεις στη Νέα Ιωνία από όποια είσοδο της πόλης κι αν έρθεις (Ηράκλειο, Γαλάτσι, Νέα Φιλαδέλφεια, Μεταμόρφωση, Αθήνα) καταλαβαίνεις πως έφτασες στη Νέα Ιωνία: μία πόλη βρώμικη, χωρίς πεζοδρόμια, παραμελημένη και οπισθοδρομική.
Έχετε σχέδιο να βοηθήσετε τον εμπορικό χαρακτήρα της πόλης;
Υπάρχει ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων που έχουν εκπονήσει οι ομάδες εργασίας της παράταξής μας και εξειδικεύεται σε χρήση της τεχνολογίας, φροντίδα για προσβασιμότητα και στάθμευση. Προβλέπει, μεταξύ άλλων, αξιοποίηση της μελέτης που κατέγραψε 800 αυτοκίνητα που σταθμεύουν το πρωί στη Λεωφόρο Ηρακλείου και πέριξ αυτής και κάνουν μετεπιβίβαση στους σταθμούς ΗΣΑΠ.
Οι άνθρωποι αυτοί στραγγαλίζουν άδικα την κίνηση στον εμπορικό ιστό. Θα υπάρξει λοιπόν, πρόβλεψη για ελεγχόμενη στάθμευση (δωρεάν για τους κατοίκους και με συμβολικό αντίτιμο μέχρι 4 ώρες, αλλά με τσουχτερό κόμιστρο για πολύωρες παραμονές). Έτσι, θα απελευθερώσουμε το εμπορικό κέντρο από την παράνομη και πολύωρη στάθμευση.
Παράλληλα, η χρήση της τεχνολογίας, με εφαρμογές (Αpps) θα βοηθήσει τον εμπορικό κόσμο της πόλης. Με road maps (χάρτες πλοήγησης) που είθισται να καθοδηγούν πια στα εμπορικά κέντρα τους επισκέπτες κι έχουν δια λειτουργικότητα με τα συστήματα που εφαρμόζει ο Δήμος.
Περνάς -ας πούμε- στο κινητό σου την εφαρμογή που λέγεται «Εμπορικό Κέντρο Νέας Ιωνίας» και ξέρεις που θα βρεις κάθε επιχείρηση και τι μπορεί να σου προσφέρει.
Η ίδια εφαρμογή θα σε ενημερώνει για το πως θα προσεγγίσεις και που υπάρχει διαθέσιμος χώρος στάθμευσης. Αυτό είναι ένα απλό παράδειγμα για το πώς θα βοηθηθεί το εμπορικό στοιχείο της πόλης, που είναι η αιχμή του δόρατος, για να βοηθήσουν κι εκείνοι με τη σειρά τους την πόλη να αναπτυχθεί και να εκσυγχρονιστεί, συμμετέχοντας στις δράσεις του Δήμου.
Μιλώντας με το Δήμαρχο Ηρακλείου μάθαμε το σχέδιο αναμόρφωσης της Λεωφόρου Ηρακλείου, που υλοποιεί στο τμήμα της δικαιοδοσίας του. Υπάρχει αντίστοιχη σκέψη στη Νέα Ιωνία;
Όχι, αλλά είναι δική μας σκέψη να μεγαλώσουμε τα πεζοδρόμια στην Λεωφόρο Ηρακλείου, θα υπάρξει αυστηρά μονή στάθμευση (θα υπάρχουν άλλοι χώροι για πάρκινγκ) και όπου τα πεζοδρόμια είναι μικρά ή σχεδόν ανύπαρκτα θα μεγαλώσουν και θα ομογενοποιηθούν, ώστε η βόλτα στην αγορά της πόλης να είναι απρόσκοπτη. Με υλικά βιοκλιματικού χαρακτήρα, που ήδη χρησιμοποιούνται στην Ευρώπη, χωρίς πλάκες που σπάνε και γίνονται επικίνδυνες και χωρίς πολυχρωμίες και παρόμοια αστεία πράγματα. Και χωρίς παρτέρια. Οι σύγχρονες πόλεις έχουν παντού δέντρα και φροντισμένο αστικό πράσινο. Όχι παρτέρια με λουλουδάκια.
Παρατηρούμε ένα τοξικό κλίμα κατά την προεκλογική περίοδο των Δημοτικών εκλογών στην πόλη. Τι πιστεύετε πως φταίει;
Κοιτάξτε, η αντιπολίτευση από την πλευρά της βρίσκεται σε μία καλή συνεργασία. Τα προηγούμενα χρόνια -πριν το 2019- υπήρχε πάντα ένας πολιτικός πολιτισμός και μία επικοινωνία, όσο κι αν είχαμε τις διαφορές μας. Αυτό που συνέβη από το 2019 και μετά είναι πρωτόγνωρο: Υπάρχει μία Δημοτική Αρχή -άσχετα από το αν τα καταφέρνει ή όχι- που βρίσκεται μονίμως σε εικονική άμυνα απέναντι σε ένα αόρατο εχθρό. Στην ουσία πρόκειται για μία επίθεση αμηχανίας, που έχει εφευρεθεί για να καλύψει την ανεπάρκεια λόγων και έργων. Βρίσκει αντιπάλους παντού για να κρύψει την παντελή της ανικανότητα. Στο Δημοτικό Συμβούλιο φτάνουν ελάχιστα ζητήματα.
Η Δημοτική Αρχή, με βάσει το νόμο Θεοδωρικάκου αποφασίζει μόνη της. Και εκτελεί αυτό το ελάχιστο έργο της, από ανικανότητα, επιτιθέμενη ταυτόχρονα σε όλη την αντιπολίτευση. Δεν είναι τυχαίο που όλοι ομονοούμε σ’ αυτό. Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες απόψεις για τα ζητήματα της πόλης, αλλά είμαστε πολιτισμένοι άνθρωποι και θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή και για μία τετραετία βιάζεται η Δημοκρατία στην πόλη μας.
Δεν έχουμε μένος για κανένα θέμα αλλά παρακολουθούμε μία απίστευτη σειρά αναθέσεων με αδιαφάνεια σε όλα τα επίπεδα. Και δυστυχώς, έχουμε κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος, με αδιαφανείς διαδικασίες και μία Αποκεντρωμένη διοίκηση που δεν ελέγχει τίποτα.
Ποιες δεξιότητες -κατά τη γνώμη σας- πρέπει να έχει ένας επιτυχημένος Δήμαρχος;
Χρειάζεται –πέρα από το κοινωνικό αντίκρισμα- η διαχειριστική ικανότητα, η πολιτική επάρκεια (αυτό δεν σημαίνει κομματικοποίηση) και η συνθετική ικανότητα στο Δήμο και πέρα από αυτόν. Ένας Δήμαρχος που διαθέτει αυτά τα χαρακτηριστικά μπορεί να αλλάξει πραγματικά την πόλη του και να την μετατρέψει σε τόπο, που να χαίρεσαι να ζεις. Τώρα, υπάρχουν και τα χρηματοδοτικά εργαλεία και οι τεχνογνωσία. Αρκεί στο τιμόνι του Δήμου να βρεθεί ο κατάλληλος άνθρωπος, που να έχει γνώσεις και όραμα.
Σ’ αυτό τον αγώνα δηλώνω “παρών” γιατί αγαπώ τη Νέα Ιωνία και θέλω να τη δω καλύτερη.
Μία σύγχρονη και όμορφη πόλη.