Διάνοιξη Λεωφόρου Κύμης: Ανησυχία για τη χρηματοδότηση του κομβικής σημασίας έργου

Σημερινά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η διάνοιξη της Λεωφόρου Κύμης, έργο προϋπολογισμού 434 εκατ. ευρώ, που αποτελεί ένα από τα κρισιμότερα έργα για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας του λεκανοπεδίου “μπαίνει σε μεγάλη αβεβαιότητα”.

Για το εν λόγω έργο υπενθυμίζουμε ότι εκκρεμεί η προσφυγή στο ΣτΕ του δήμου Ηρακλείου, για την οποία μάλιστα ορίστηκε πρόσφατα νέα δικάσιμος στις 22 Φεβρουαρίου του 2024.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο έργο “βγήκε” από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ενώ μαζί του μετακινούνται και άλλα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και ύδρευσης συνολικής αξίας 600 εκατ. ευρώ.

Η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης είναι το σπουδαιότερο έργο του λεκανοπεδίου καθώς αποτελεί μια πολύ σημαντική παρέμβαση στον ήδη επιβαρυμένο αστικό ιστό. Πρόκειται για δρόμο που εξυπηρετεί πολλές περιοχές της Αττικής. Ξεκινάει από το Γαλάτσι, διασχίζει τη Νέα Ιωνία και τη Φιλοθέη και καταλήγει στα όρια του Αμαρουσίου με το Ηράκλειο και την Κάτω Πεύκη.

Η σχεδιαζόμενη επέκταση προς την Εθνική Οδό αναμένεται να αποσυμφορήσει σημαντικά τους δρόμους της πόλης των βορείων προαστίων αλλά και την «μόνιμα» μποτιλιαρισμένη έξοδο της Αττικής Οδού στην εθνική οδό.

Το έργο βγήκε από το ΠΔΕ

Το δημοσίευμα του newmoney.gr αναφέρει χαρακτηριστικά: Αρμόδιες κυβερνητικές πηγές τονίζουν πως το έργο της  επέκτασης της Κύμης εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων το 2021 με μηδενικές πιστώσεις και με όρο να βρει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα. Προκηρύχθηκε δηλαδή χωρίς να υπάρχουν πόροι, έβγαλε προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ Άκτωρ Ιntrakat από το καλοκαίρι του 2022 και μπήκε ως προϋπόθεση για την έναρξη του έργου η εξασφάλιση της χρηματοδότησης.

Τον Ιούλιο μάλιστα του 2023,  το υπουργείο παραδέχεται ότι το έργο βγήκε από το ΠΔΕ και μετακινήθηκε στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης  (ΕΠΑ) διατηρώντας τις ίδιες δεσμεύσεις αλλά και τις ίδιες αγκυλώσεις αφού η αδυναμία χρηματοδότησης παραμένει. Το υπουργείο παρόλα αυτά δηλώνει ότι δεν εγκαταλείπεται η προσπάθεια και ότι η Λεωφόρος Κύμης εντάσσεται στα έργα προτεραιότητας της κυβέρνησης. Κάτι που μένει να αποδειχτεί.

Η πορεία του έργου, οι απεντάξεις και οι καθυστερήσεις σε πολλούς διαγωνισμούς  προκαλούν έντονο προβληματισμό στην αγορά των κατασκευών σε μια περίοδο που υπάρχει η ανάγκη εντατικοποίησης των εργοταξίων και επιτάχυνσης των έργων με τεράστια προβλήματα στο ανθρώπινο δυναμικό.

Η ταυτότητα του έργου

Η επέκταση της Λ. Κύμης υπήρξε κομμάτι των επεκτάσεων της Αττικής Οδού που η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε να διαχωρίσει και να το προκηρύξει ως αυτόνομο έργο. Εξετάστηκαν διάφορα εναλλακτικά σχέδια όπως η κατασκευή με ΣΔΙΤ ακόμη και η ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ωστόσο το έργο επιλέχθηκε να κατασκευαστεί ως δημόσιο και χωρίς διόδια.

Η Λ. Κύμης είναι μήκους 3,8 χιλιομέτρων που θα καταλήγει στον κόμβο Καλυφτάκη στην Εθνική Οδό και θα περιλαμβάνει δύο σήραγγες. Το συνολικό μήκος του έργου εκτιμάται σε 4,2 χλμ μαζί με την προαίρεση που προβλέπει η σύμβαση.

Τα προς μελέτη και κατασκευή έργα είναι:

(α) Ολοκλήρωση των έργων στον Α/Κ σύνδεσης της Λεωφόρου. Κύμης με την Αττική Οδό.

(β) Το έργο ανοικτής οδοποιίας από τον Ανισόπεδο Κόμβο σύνδεσης της Λ. Κύμης με την Αττική Οδό (νότιο στόμιο σήραγγας)

(γ) Την σήραγγα υπόγειας διάνοιξης (ενδεικτικού μήκους 1,25 km περίπου).

(δ) Σήραγγα με την  μέθοδο εκσκαφής και επανεπίχωσης (Cut & Cover) μήκους 1,15 km.

(ε) Τα έργα ανοικτής οδοποιίας μετά το πέρας του Cut & Cover.

(στ) Λοιπά συνοδά έργα, δηλαδή, συνδέσεις με τοπικά οδικά δίκτυα, ισόπεδων κόμβων, παράπλευρα οδικά δίκτυα, έργα διευθέτησης ρεμάτων, αποχέτευσης ομβρίων – αποστράγγισης, έργα σήμανσης, ασφάλισης κλπ.

(ζ) Ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις υπογείων τμημάτων (πυρασφάλειας, πυρόσβεσης, εξαερισμού, ενδεχόμενων φρεατίων αερισμού, οδοφωτισμού, φωτεινή σηματοδότηση, υποδομής τηλεφωνοδότησης, κτίρια εξυπηρέτησης σηράγγων κλπ.)

(η) Εργασίες πρασίνου.

(θ) Προσωρινές παραλλαγές οδών και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κατά την διάρκεια κατασκευής των έργων.