Καθυστερήσεις στις παραδόσεις, τα πρώτα σημάδια ελλείψεων πρώτων υλών στις βιομηχανίες της Ευρώπης αλλά και τον κίνδυνο για νέες πληθωριστικές πιέσεις στην αγορά, προκαλεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, οδηγώντας σε αποσταθεροποίηση της εφοδιαστικής αλυσίδας στο ευρωπαϊκό εμπόριο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το λιμάνι του Πειραιά, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΒΕΠ από την 1η έως και την 15η Ιανουαρίου 2024, παρουσίασε μείωση 45% στις εισαγωγές, – 14% στις εξαγωγές και αντίστοιχα -20% στις μεταφορτώσεις κοντέινερς.
Την ίδια στιγμή, τα ναύλα για τα εμπορικά πλοία, τα οποία προκειμένου φτάσουν από την Ασία στην Ευρώπη -πρώτα στα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης- αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, έχουν τριπλασιαστεί σε διάστημα ενός μηνός, από 1.875 ευρώ σε 6.150 ευρώ, με μία τάση μικρής αποκλιμάκωσης στα 5.000 ευρώ.
Ο επιπλέον χρόνος ταξιδιού για τα λιμάνια της Βόρειας ή της Νότιας Ευρώπης φτάνει δε, τις 10 με 14 ημέρες. Παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν, παράλληλα, σχετικά με το μεταφορικό κόστος πως «όσο πιο φτηνό το προϊόν τόσο είναι το μεγαλύτερο το ποσοστό αύξησης».
Λόγω των αναταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα κι ενώ οι διελεύσεις των εμπορικών πλοίων στο Σουέζ έχουν μειωθεί κατά -67%, παρατηρούνται καθυστερήσεις και προσωρινές αναστολές στη λειτουργία εργοστασίων στην Ευρώπη εξαιτίας της έλλειψης συνολικά 37 κρίσιμων πρώτων υλών και 30 σπάνιων γαιων που εισάγονται από την Ασία, όπως επισημαίνει στο CNN Greece ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης.
Σε ό,τι αφορά τη χώρα μας, το μεγαλύτερο ζήτημα αφορά σε προϊόντα που εισάγουμε από την Κίνα και άλλες χώρες της Ασίας. Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, στην πρώτη θέση βρίσκονται οι εισαγωγές ηλεκτρονικών υπολογιστών και στη δεύτερη εκείνες των ηλεκτρικών διατάξεων. Ακολουθούν οι τηλεφωνικές συσκευές ενσύρματης τηλεφωνίας, οι συσκευές κλιματισμού και οι συσκευές φωτισμού. Την πρώτη δεκάδα των προϊόντων συμπληρώνουν τα παιχνίδια, οι τσάντες και οι βαλίτσες, τεχνουργήματα από πλαστικές ύλες, αλλά και ρούχα και παπούτσια.
Στην κατηγορία των τροφίμων σημαντικές για την ελληνική αγορά είναι οι εισαγωγές κατεψυγμένων αλιευμάτων από Ινδία, Ινδονησία, Ταϋλάνδη, Βιετνάμ και Νότια Αφρική καθώς και ρυζιού, τσαγιού και μπαχαρικών από τις Ινδοκίνα, Μιανμάρ και Καμπότζη.
Πηγή: CNN